Vanliga frågor och svar

Lösenord
Jag har glömt mitt lösenord, vad ska jag göra?

Faktura- och abbonnemangsfrågor
Jag har redan fått en faktura, varför får jag en till faktura?

Sidan / webbplatsen fungerar inte
Mitt domännamn fungerar inte, vad har hänt?

Webbhotell
Jag behöver ett MySQL-konto, hur gör jag?

E-post
Vad ska jag ställa in för utgående e-post-server / SMTP?

Domännamn
Varför ska jag registrera ett domännamn?

Hur registrerar jag ett domännamn?

När man registrerat ett domännamn, får man också med en e-post-adress då?

Vad ingår i priset?

Ingår hemsida när man registrerar ett domännamn?

Vad betyder DNS?

Vad är ett domännamn?

Vidarepekning
Syns den riktiga adressen vid vidarepekning?


Leverantörsbyte

Jag har webbhotell hos er och vill säga upp det eller byta till en annan leverantör. Hur gör jag?

Jag vill flytta min .se-adress till en annan leverantör och behöver en auktoriseringskod. Hur gör jag?

Jag har mitt domännamn hos er (utan webbhotell) och har skaffat webbhotell hos en annan leverantör. Hur kopplar jag min webbadress dit?  

 

Lösenord
Jag har glömt mitt lösenord, vad ska jag göra?
Det finns olika sorters lösenord. Om du glömt användarnamnet och/eller huvudlösenordet för kontoinloggningen på isp.snt.se så behöver du kontakta oss så hjälper vi dig med att återställa lösenordet.

Om du glömt lösenordet för ditt e-post-konto kan du välja ett nytt e-post-lösenord genom att logga in i kontoinloggningen på isp.snt.se med ditt användarnamn och huvudlösenordet. Gör då så här:

1) Hitta på ett lösenord som är minst 12 tecken långt och innehåller minst ett tecken från varje av dessa kategorier:

  • små bokstäver
  • stora bokstäver
  • siffror
  • specialtecken - exempelvis !

2) Logga in i kontoinloggningen på isp.snt.se med ditt användarnamn och huvudlösenordet.

3) Klicka på E-post, sedan E-post-konton i vänsterspalten och klicka på e-post-adressen du vill byta lösenord på.

4) Skriv in det nya lösenordet både i rutan Lösenord och i rutan Upprepa lösenord.

5) Klicka på knappen Spara för att spara din ändring.

6) Nu är ditt lösenord ändrat och allt är klart!

 

Faktura- och abbonnemangsfrågor
Jag har redan fått en faktura, varför får jag en till faktura?

Observera att ditt domännamn och din webbhotellplats faktureras separat. Normalt faktureras domännamnet årsvis eller per två år. Webbhotellplatsen faktureras antingen per kvartal eller per år. Det kan därför hända att du får två fakturor tätt inpå varandra, men observera att det då beror på att fakturorna rör olika saker. Våra fakturor är alltid specificerade vilket innebär att du kan enkelt se vad respektive faktura avser.

Mitt domännamn fungerar inte, vad har hänt?
Oftast beror detta på att du inte meddelat oss att domännamnet ska förnyas. Vi skickar ut en förnyelseförfrågan per e-post i god tid innan det är dags att förnya domännamnet. Om du inte svarat på denna förfrågan förnyas inte domännamnet. Har du bytt e-post-adress men glömt att meddela oss om detta kan det därför hända att domännamnet inte förnyas trots att du vill ha kvar domännamnet. Kontakta oss och skriv att du vill förnya domännamnet så löser vi detta.

Webbhotell

Jag behöver ett MySQL-konto, hur gör jag?
Ett MySQL-konto ingår utan extra kostnad i webbhotellkontot. 

För att skapa en MySQL-användare och en MySQL-databas loggar du först in i kontoadministrationen med ditt användarnamn och huvudlösenärd. Därefter klickar på ikonen Webb i ikonlisten högt uppe på sidan.  Sedan väljer du  Databasanvändare i vänsterspalter och trycker sedan på knappen Lägg till ny databasanvändare.  Där väljer du ditt eget användarnamn och lösenord för MySQL och trycker sedan på knappen Spara.

När du gjort detta kan du sedan välja alternativet Databaser i vänsterspalten och sedan trycka på knappen Lägg till databas för att skapa själva databasen. Sedan skriver du in namnet du vill ha på databasen och väljer namnet på databasanvändaren du nyss skapat. Tryck sedan på Spara för att skapa databasen.

Nu är allt klart, och databasen kommer att vara igång inom 5 minuter.


E-post

Vad ska jag ställa in för utgående e-post-server / SMTP?
Har du problem med att skicka e-post? Detta kan bero på att din internetleverantör har spärrat möjligheten att använda en annan epost-server än deras egen. Nedan följer en lista på vilken utgående e-post-server (SMTP-server) du ska ställa in i ditt e-post-program beroende på vilken internetleverantör du har. Det alltid bäst att använda sin internetleverantörs server för utgående e-post (SMTP). Vänligen kontakta din internetleverantör för at få reda på hur du ska ställa in din utgående e-post-server (SMTP).

SNT / webbnamn.nu har en egen SMTP-server på adressen mail.webbnamn.com. Om det är omöjligt för dig att använda din internetleverantörs e-post-server är detta ett sista alternativ. För att kunna använda denna e-post-server måste dels

  1. din internetleverantör inte ha någon spärr för att använda andra SMTP-servrar än sin egen.
  2. du ställa in ditt e-post-program så att du använder s.k. "autentisering" d.v.s. användarnamn och lösenord för utgående e-post. Detta användarnamn och lösenord är samma som du använder när du hämtar e-post.

Du ställer i så fall in mail.snt.se eller mail.webbnamn.com som SMTP-server, ställer in portnummer 587 samt väljer autentisering med lösenord. Som användarnamn använder du din e-post-adress. Lösenordet är detsamma som för att hämta e-post.

Lista över internetleverantörers SMTP-servrar:

Internetleverantör SMTP-server Telefonnummer
3 (Tre) smtp.tre.se 0771-735 311
Bahnhof Bredband smtp.bahnhofbredband.se, mailrelay.bostream.se 08-555 771 55
Blixtvik smtp.blixtmail.se 08-5250 5250
Bredbandbolaget smtp.bredband.net, mailrelay1.bredband.net 0770-777 111
Comhem mail1.comhem.se 0771-55 00 00
Glocalnet smtp.glocalnet.net 0775-75 75 75
Internet5 (ägs av Levonline) mailhost.internet5.net 08-320 360 (Levonline)
Netatonce smtp.netatonce.net 0470-472 00
SandNet smtp.sandnet.se 026-24 21 21
SBBS mailbox.pp.sbs.se 040-627 03 50
Spray smtp.spray.se Spray har ingen kontakttelefon
TDC smtp.mytdc.se 08-519 810 00
Tele2 mail.tele2.se, smtpserver.swip.net 0200-24 24 24
Telenor smtp.telenor.se 020-222 222
Telenor Mobilt Bredband/ Vodafone/ Europolitan smtp.euromail.se 020-222 222
Telia mail1.telia.com, mailout.telia.com, smtprelay1.telia.com 90 400
UPC/Chello (finns inte längre utan är uppköpta av Comhem) mail.chello.se 0771-55 00 00 (Comhem)

 

Domännamn

Varför ska jag registrera ett domännamn?
De vanligaste anledningarna till att skaffa en internetadress är:

  • Skydda ditt företagsnamn på Internet inför framtiden
  • Skaffa en kort och smidig adress att lägga hemsidan på (då beställer du lämpligtvis en webbhotellplats)
  • Slippa byta e-post-adresser och webbadresser när ni byter internet-leverantör
  • För att dina besökare ska komma till din webbplats - testa dig själv, hur många sekunder kommer du ihåg en adress som http://w1.245.telia.com/~u438784625/ ?

Hur registrerar jag ett domännamn?

  1. Gå in på www.webbnamn.nu, skriv in det namn du vill ha i fältet och välj vilken ändelse du vill ha (t.ex. .com eller .se), klicka sedan på Sök.
  2. Du får upp fyra val. Med en webbhotellplats kan du lägga upp en hemsida på den adress du köpt. Du kan också lägga upp e-post-adresser som slutar på adressen du valt (t.ex. info@dinadress.se). Webbhotell är därför ett bra alternativ att välja här. Ett annat är att Reservera domännamnet, vilket innebär att den adress du väljer "står parkerad" för att användas längre fram i tiden. När du valt alternativ trycker du på Fortsätt,
  3. Fyll i dina adressuppgifter och klicka på Fortsätt.
  4. Domännamnet registreras alltid direkt efter beställning. Bekräfta att du vill betala med faktura och tryck på Fortsätt.
  5. Till sist trycker du på Skicka beställning.
  6. Du kommer att få en bekräftelse till din e-post-adress när adressen är registrerad. Detta sker för nästan alla adresser inom femton minuter. Om adressen behöver registreras manuellt (gäller främst .nu-adresser) så kan det dröja upp till en arbetsdag efter beställningen.

När man registrerat ett domännamn, får man också med en e-post-adress då?
Om du väljer att ta med vår tilläggstjänst webbhotell så ingår möjligheten att lägga upp e-post-adresser du kan använda ihop med ditt domännamn - t.ex. info@foretaget.com eller arne@stugan.com.

Vad ingår i priset?
I priset som anges exklusive moms ingår hela avgiften för att registrera domännamnet. När det är dags att förnya internetadressen skickar vi en förnyelseförfrågan till dig. Om du tackar ja till förnyelse så förnyas domännamnet ytterligare en period.


Ingår hemsida när man registrerar ett domännamn?
Nej, detta ingår inte i grundavgiften. För att kunna lägga upp en hemsida och använda e-post behövs webbhotellplats eller vår tjänst vidarepekning. Du kan beställa webbhotell av oss eller av en annan leverantör.

Med en webbhotellplats kan du lägga upp en hel webbplats, du har ett stort utrymme att röra dig på. Du får också upp till 100 e-post-adresser och utförlig statistik om besök på din webbplats. Mer info om vårt webbhotellerbjudande finns här .

Vidarepekning är ett budgetalternativ där besökare till din webbadress skickas vidare till en adress du själv väljer.

Vad betyder DNS?
DNS står för Domain Name system men det man vanligtvis pratar om när man använder detta begrepp är oftast DNS-servrar. En DNS-server kan liknas vid en telefonkatalog - den håller reda på vilket nummer en viss adress har.

Säg att du vill registrera adressen firman.com. När du betalat avgiften till oss, så registrerar vi adressen. När detta är klart, kopplas adressen till våra två DNS-servrar (ns.webbnamn.com och ns2.webbnamn.com). Dessa två fungerar sedan som telefonkatalog för alla som har registrerat en adress via oss. I "telefonkatalogen" stoppar vi in uppgifter om vilket IP-nummer adressen har. Alla datorer på Internet har varsitt sådant nummer.

Säg att någon kommer och frågar efter www.firman.com/order.html. Då går det till så här:

  1. Webbläsaren frågar vilken DNS-server som har hand om firman.com
  2. Webbläsaren får reda på att det är ns.webbnamn.com
  3. Nu frågar webbläsaren denna DNS-server om vilket IP-nummer som hör till www.firman.com
  4. Ett svar skickas tillbaka, och webbläsaren kontaktar datorn med detta IP-nummer och begär att få webbsidan order.html.

Se också frågan Vad är ett domännamn.

Vad är ett domännamn?
Ett domännamn finns för att underlätta för människor att komma åt webbsidor och skicka e-post. Egentligen är alla adresser på internet uppbyggda av siffror (t ex 5.9.36.70 ). Varje sifferkombination kan sedan ha ett domännamn kopplat till sig.

Domännamnet består av en toppdomän (t ex .com) och en huvuddomän (t ex google). Först kan också en underdomän (oftast www) finnas. Tillsammans bildar dessa ett domännamn - i detta exempel www.webbnamn.nu. Prova att mata in 5.9.36.70 som är sifferkombinationen www.webbnamn.nu är kopplad till. Om allt fungerar ska du se samma webbsida.

Leverantörsbyte

Jag har webbhotell hos er och vill säga upp det eller byta till en annan leverantör, hur gör jag?
Du behöver först säga upp avtalet hos oss, detta gör du via e-post. Uppsägningstiden är 30 dagar. Ange vid vilket månadsskifte du vill att vi ska avsluta webbhotellplatsen. Observera att alla webbsidor och e-post då kommer att tas bort, kom därför ihåg att hämta hem all e-post och alla webbsidor innan dess. Observera att du inte har rätt till återbetalning av inbetalt belopp för period av webbhotell- eller vidarepekningsperiod som redan påbörjats.

Ifall du vill flytta domännamnet till ett nytt webbhotell följer du sedan instruktionerna nedan. Du kan flytta till det nya webbhotellet när det passar dig, det brukar vara bäst att göra det innan webbhotellet hos oss avslutats så att du får en smidig övergång.

Jag har mitt domännamn hos er (utan webbhotell) och har skaffat webbhotell hos en annan leverantör. Hur kopplar jag min webbadress dit?
Gör så här:

  • Kontakta din leverantör av webbhotellplats för att få reda på deras DNS-servrar. Vi behöver uppgifter om primär namnserver (t.ex. ns.foretag.se) respektive sekundär namnserver (t.ex. ns2.foretag.se).

Har du ett domännamn som slutar på något annat än .nu gör du sedan så här:

  • Klicka här för att gå till sidan för att begära ut ditt lösenord (öppnas i ett nytt fönster)
  • Mata in ditt domännamn och tryck på "Skicka lösenord".
  • Lösenordet kommer nu till dig via e-post.
  • Gå till inloggningssidan (öppnas i ett nytt fönster)
  • Mata in ditt domännamn, lösenordet samt koden som syns i den blå rutan. Tryck sedan på "Logga in".
  • Klicka sedan på "Ändra DNS-servrar" till vänster och fyll i de nya
    namnservrarna i rutan för primär och sekundär namnserver. Tryck sedan på
    "Ändra uppgifter".

Har du ett domännamn som slutar på .nu gör du i stället så här:

Jag vill flytta min .se-adress till en annan leverantör och behöver en auktoriseringskod. Hur gör jag?
Kontakta oss och tala om att du vill ha en auktoriseringskod för din .se-adress. Vi skickar sedan ut den inom högst fem arbetsdagar via e-post. På grund av säkerhetsskäl måste koden skickas ut till den e-post-adress som användes när domännamnet registrerades. Om e-post-adressen har ändrats kan koden skickas ut per post.

 

 

 

 

 
 
 
           
  sntlogo   webbnamn.nu är en tjänst från Swedish Networking Technologies AB.
Postadress
Solskensvägen 36, 432 54  Varberg
E-post
info@snt.se  Hemsida www.webbnamn.nu
Tel 0771-48 76 54  Villkor Integritetspolicy och allmänna villkor